För drygt två år sedan fick pandemin flygbranschen att störtdyka och Trollhättan-Vänersborgs flygplats gick ner på lågfart. Flygplatsens brandmän har sedan dess varit i beredskap och övat som vanligt. Nu ser alla fram emot mer liv och rörelse efter att reguljärflyget dragit igång igen.
Då, i mars 2020, var det som att trycka på en knapp. Plötsligt ville eller kunde ingen resa mer och flygbolaget BRA tvingades lägga ner sin flyglinje mellan Trollhättan-Vänersborg och Bromma.
– Det var fruktansvärt. Vi fick permittera vår personal till att jobba bara 40-60 procent under lång tid, berättar flygplatsens vd Anna Råhnängen när NÄRF-nytt gör ett besök.
Pandemin belyste samtidigt behovet av en ökad beredskap vilket ledde till att Sveriges beredskapsflygplatser utökades från 10 till 27, varav Trollhättan-Vänersborgs flygplats blev en. Det innebär att den nu får ett visst statligt stöd för att kunna upprätthålla den service som krävs för att exempelvis ta emot ambulansflyg, skogsbrandsflyg och fungera inom totalförsvaret.
– Men det bidrag vi får räcker inte för att driva och utveckla en flygplats med allt vad det innebär. Vi är beroende av att linjeflyget funkar och nu är det upp till bevis, fortsätter Anna.
Hon syftar på att det nya bolaget Västflyg, som premiärstartade 28 mars med tolv avgångar och tolv ankomster per vecka, måste locka folk att flyga igen.
Övar med ledning av NÄRF
I vardagen samarbetar och övar flygplatsens brandmän en hel del med NÄRF, där övningsledare Michael Johansson ansvarar för övningsverksamheten. Senare i vår är också en större samverkansövning med NÄRF, flygplatsen och andra aktörer inplanerad.
– NÄRF är vår kunskapsbank och vi förlitar oss väldigt mycket på er om det värsta skulle hända, betonar Anna Råhnängen.
Amir Sajdovic är räddningschef och han arbetsleder de sex brandmännen i beredskap som tjänstgör på flygplatsen. De ska klara den första insatsen vid en olycka och har 3 minuter på sig från att larmet går till att de påbörjar släckning ute på landningsbanan. Ena stunden kan de alltså stå i avgångshallen och lasta bagage för att i nästa stund springa bort till vagnhallen där larmställ och släckfordon står redo.
40 ton tung släckbil
– Vi har ju inte samma fyskrav på oss som vanliga brandmän eftersom vi inte rökdyker. Men det gäller ändå att vara i form. När vi övar blir vi klockade på hur snabba vi är, förklarar Amir.
Flygplatsens 40 ton tunga huvudsläckbil är i en klass för sig, tidigare stationerad på Arlanda och anpassad för just flygplatser. Den rymmer 12 500 liter vatten och 1 500 liter skum. Den ena av de två vattenkanonerna har en kapacitet på 5 500 liter vatten per minut.
– Egentligen är fordonet överdimensionerat för de flyg som nu trafikerar Trollhättan-Vänersborgs flygplats, däribland Västflygs plan som är av modellen Saab 340 och tar 30 passagerare. Samtidigt är det en bra resurs ifall något större plan behöver nödlanda här, säger Amir.
En avgörande faktor för flygplatsens framtid handlar om flygets klimatpåverkan. Enligt vd Anna Råhnängen är hela flygbranschen inne i en förändringsresa som måste göras för att minska koldioxidutsläppen, både för klimatets skull och för att rädda branschen.
– Vi har fortfarande en bit kvar men jag tror att till 2030 bör vi kunna ta emot olika flygplan på olika plattor – kanske en för biodiesel som i dag, en för elflyg och en för vätgasflyg. Hur brandrisken ska hanteras med de nya drivmedlen vet vi ännu inte men det kommer förstås att beröra både oss och NÄRF framöver, avslutar Anna.